Tips Kad Kredit : Cara Habiskan Hutang Secara Berperingkat dan Tambah Simpanan dalam ASB & Tabung Haji


assalamualaikum dan salam sejahtera, harini just nak berkongsi pengalaman dulu-dulu. Cerita kad kredit rasanya ramai pernah lalui , bila mana dapat kredit mudah belanja dan bayar bulan bulan. Dari sedikit demi sedikit, lama lama jadi banyak. Mengapa jadi camtuh sebab bayar minimum sampai bila pon tak habis bayar. Satu lagi kebanyakkan kita tak jaga perbelanjaan mengikut waktu-waktu yang ditetapkan. Maka ketika itu perbelanjaan kita dikenakan caj bank. Dulu aku guna sepanjang masa terutamanya kegunaan buh minyak guna tak kira time, sebenarnya ada 10 hari yang bila kita gunakan kad akan dikenakan caj. Sebab apa buat gitu sebab dengar orang kata dapat poin dan rebate. Tapi sebenarnya kad aku cuma dapat poin ja.

Dulu aku selalu asingkan mengikut jenis perbelanjaan mengikut jenis, belanja rumah, bil, dan kad kredit. masa awai dulu dulu takda masalah namun lama-kelamaan dah rasa makin membebankan bila mana kenaikan harga barang, caj bil makin naik. Duit untuk simpanan makin sikit, tak capai sebagaimana yang cadangan orang pandai pandai menyimpan, yang mana depa kata at least dapat simpan dalam 10-15% dari gaji kita.

Mai satu tahap simpanan makin kurang, dok pikir macam mana nak buat. Pastu mula baca blog blog pengurusan kewangan, study program AJIT, last dapat idea macam mana nak manipulatekan kad kredit. Cara mudah takyah bayar Minimum caj, duit minimum caj tuh dijadikan simpanan. Senang cerita.Aku cuba praktikkan sepanjang 2016, jumlah kad kredit berjaya dikurangkan.


Macam mana aku buat. Pertama aku dapatkan jumlah komitmen bulanan aku dan cuba asingkan yang mana boleh dibuat pembayaran secara penggunaan kad kredit dan yang mana tidak, kemudian semua komitmen tersebut dibuat pembayaran dengan menggunakan kad kredit dan yang kemudiannya bila masuk gaji terus dibayar jumlah debit tersebut ke akaun kad kredit. Dalam bil ada tulis minimum caj dan bank caj. Jumlah tertinggi minimum caj yang pernah kita kena dijadikan jumlah simpanan kita, pastikan ia disimpan tempat yang boleh dapat dividen samada Tabung Haji atau ASB. Kedua ini memang dijamin kerajaan walaupun jumlah dividen makin kurang, Bank Caj pula kena bayar setiap bulan ikut kadar, yang ni jangan miss kalau tak makin bertambahlah kita punya hutang.

Macam mana pula hutang kad kredit nak dihabiskan? Simpanan tadi akan dikeluarkan setiap bulan ke 3 dan pada hari pertama bulan ke-3 tersebut, mengikut peratusan 10-20% dari hutang kita. Dalam kaedah aku, tempat simpanan yang aku pilih adalah ASB, so setiap 1 hb aku akan keluarkan, time lain tak leh. Macam mana kita akan dapat untung, kita akan peroleh untung dari poin kad kredit, dividen bulanan tempat simpanan. Jumlah poin dan dividen sedikit? ya tapi at least ada dari takda langsung.  Oh ya tak semua kad kredit ada poin, macam maybank pon dah makin kurang, CIMB pon makin kurang namun cuba lihat kelebihan kad kredit kita untuk tengok apa peluang yang kita ada.
Cara aku ni ada risk jugak sebab jumlah caj masih tinggi, tapi at least jumlah besar kad boleh dihabiskan dalam satu tempoh namun kena disiplin la kalau tak karam jugalah. Bila simpanan dah banyak jangan la keluaq pi beli benda lain kena ingat simpanan tuh adalah untuk bayaran kad kredit kita, satgi buat modai main forex plak.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengenali Perbezaan Akaun di Broker XM

BBMA + Fibo Ghost = Terbaik

Sinar di Penghujung Minggu